Marius PRODANA – eLEARNING PRODUCT MANAGER – SOFTWARE IMAGINATION & VISION (SIMAVI) @ Conferința BURSA TECH România – Topul platformelor de Telemedicină, eLearning, Telemuncă, organizată de către Digital Transformation Council, Revista COMUNICAȚII Mobile și TelecomTV pe 5 noiembrie 2021.
Aș începe prin a spune că orice platformă este făcută să răspundă unei nevoie reale. În educație, de exemplu, putem vorbi despre nevoia de testare a elevilor sau de nevoia de a realiza o conferință video, cum se întâmplă la această conferință, ca profesorii să-și predea materia.
În perioada de pandemie, în predarea online, principalele platforme digitale utilizate au fost Zoom, Meets sau Teams, care permit profesorului să-și predea materia către elevi în format online. Dar în aceste platforme învățarea este pasivă pentru majoritatea elevilor. Aceștia stau și ascultă, se uită la un ecran cu mai multe căsuțe negre. Astfel, se creează un disconnect între profesor și elevi. Gândiți-vă că la clasă profesorul stă și vede fiecare elev, în câteva secunde își dă seama cine ascultă sau nu, cine își verifică telefonul mobil sau nu.
Putem spune că profesorul este legat la ochi, e ca și când un profesor ar sta în fața elevilor, legat la ochi, și ar trebui să predea. Nu vede elevii, nu știe ce fac aceștia. Predarea la clasă este un proces care necesită o personalizare constantă, în funcție de ce vezi că fac elevii, de cât de mult înțeleg și asta creează un disconnect, așa cum am menționat anterior.
În cazurile acestea, ar fi utilă completarea Zoom, Meets sau Teams cu platforme care implică activ elevii, cum este Wand Education. Astfel, vom crea un ecosistem de unelte digitale, care vor adresa anumite nevoi, cum ar fi automatizarea și simplificarea unor activități sau îmbunătățirea altor activități.
Adoptarea unei platforme este un proces ce implică un efort semnificativ din partea utilizatorilor, al profesorilor în principal, și de multe ori implică și o schimbare de paradigmă. Alegerea unei paltforme este un proces complex, aspect despre care nu se vorbește suficient, și ca această adopție să fie una de succes trebuie un efort activ atât din partea furnizorilor, cât și din partea profesorilor.
Platforma Wand Education este complementară soluției Adservio, de exemplu, și se concentrează pe crearea de conținut digital multimedia interactiv, practic plasarea profesorului în centrul procesului de predare și învățare. Profesorul poate crea conținut digital, fie că vorbim de teste, fie de exerciții multimedia sau prezentări multimedia.
Noi credem foarte mult într-o democratizare a procesului de creare a conținutului.
Conținutul în zona educațională este combustibilul care alimentează și ține în mișcare o platformă de predare online. Când vine vorba de integrare dintre conținut și platforme online, se utilizează standardul SCORM, cel mai răspândit în industrie.
Acest standard este foarte limitat în ceea ce privește rapoartele.
Ca profesor sau părinte, după ce un elev parcurge o temă, pot să aflu doar cât a stat pe lecția respectivă, ce scor a obținut pe întreaga lecție și dacă a trecut cu succes sau nu. Practic, nu poți să vezi ce a mers și ce nu a mers în procesul de predare.
Conceptul Wand Education se diferențiază printr-un modul, foarte apreciat în Marea Britanie, care prezintă o serie de informații suplimentare, cum ar fi câți elevi au greșit răspunsul la o întrebare, respectiv diferența dintre virus și bacterie.
Ca profesor, ai posibilitatea să corectezi rapid această neînțelegere, ca să nu ajungă în memoria de lungă durată a elevului.
Adoptarea unei soluții e-learning este destul de dificilă, mai ales în primii ani. S-a întâmplat și în cazul platformelor mari. Este necesar să investești masiv pe o perioadă de 4-6 ani. Noi suntem în acest proces, încercăm să intrăm în cât mai multe școli și să convingem factorii de decizie să le folosească.
Platforma Wand Education trece prin multe faze, acum punem foarte mult accent pe conținut. Este utilizată în Marea Britanie în numeroase școli, dar și în România, fiind localizată în limba română 100%.
Am discutat aici despre parteneriate, despre licitații, despre relația dintre furnizor și client, dar de cele mai multe ori uităm de cei care vor utiliza efectiv platforma. În cazul educației vorbim despre profesor.
Unii profesori nu deţin laptopuri sau nu stăpânesc elemente de bază în utilizarea computerului, spre exemplu unii profesori din Malta, acolo unde am testat platforma WAND Education, nu știau cum să salveze un document Word într-o locație anume pe desktop.
Este foarte important în discuția despre viziune, despre transformare digitală, despre integrare, să nu uităm de utilizatorul final al platformei, al soluțiilor noastre, și anume profesorii, să nu uităm de nevoile lor.
De foarte multe ori avem tendința să vrem să schimbăm educația după cum credem noi că ar trebui să arate.
Într-o primă fază, zona digitală pe platforme, ca să fie acceptată, trebuie să susțină ce fac profesorii și schimbarea să aibă loc treptat.
Profesorii au fost obișnuiți, au evoluat într-un anume sistem educațional, iar schimbările propuse sunt prea brutale.
Trebuie să ținem cont de toate aceste aspecte și să ne asigurăm că profesorii au parte de tot suportul și că ținem cont de nevoile lor, de problemele lor.
Noi suntem prezenți și în zona preuniversitară de învățământ digital și în zona de instruire a adulților.
Mi se pare interesantă dinamica în timpul pandemiei a celor două zone.
În prima zonă nu vedem un model sustenabil de învățare digitală. Credem că experimentul cu Zoom nu a funcționat, toată lumea (profesori, elevi, părinți) vrea să se întoarcă la formatul offline.
În zona de instruire a adulților, vedem că industria apreciază foarte mult beneficiile, flexibilitatea și costurile reduse date de tehnologie.
Viitorul în educație este o variantă hibridă, în care elevul asimilează cunoștințele prin intermediul unei platforme de specialitate, prin vizionarea unor clipuri care prezintă informațiile pe care acesta trebuie să le parcurgă, iar profesorul vine și discută cu elevul pe marginea subiectului, răspunde la întrebări, clarifică anumite informații sau prezintă și transmite informații suplimentare.