Ion-Gheorghe PETROVAI, Director Inovaţie, FRESH BLOOD HEALTH TECH @ Conferința PLATFORME DIGITALE PENTRU COPII, PĂRINȚI ȘI BUNICI organizată de Digital Transformation Council, Revista COMUNICAȚII Mobile și TELECOMTV.RO pe 17 iunie 2022
Telemedicina nu este reglementată în România, există doar un început de reglementare, care s-a pierdut pe drum în urmă cu 18 luni, încă nu avem norme de aplicare. De ce? Pentru că cine putea să le facă nu a avut prioritatea asta.
Personal, am avut foarte multe discuții cu reprezentanți ai Ministerului Sănătății, dar, în condițiile în care miniștrii se schimbă foarte des, e foarte greu să reiei și să continui discuția.
Intervenţia dlui. Ion PETROVAI (min. 01.24.56)
Lipsa reglementărilor nu este un avantaj, pentru că în domeniul sănătății trebuie reglementată răspunderea, cine răspunde. Când nu există răspundere, răspunde toată lumea, ceea ce nu este bine.
Lumea zice că persoanele în vârstă nu sunt digitalizate, dar datele oficiale (raportările medicilor de familie) arată că utilizatorii de consultații medicale la distanță sunt, în majoritate, femeile în vârstă de peste 65 de ani, nu bărbații tineri.
Toate etichetele pe care le auzim, multe dintre ele venite dintr-o experiență personală, trebuie verificate cu datele oficiale, care de foarte multe ori schimbă perspectiva.
Toată lumea vrea telemedicină dar nu înțelege cum evoluează sau cum intră tehnologia în viața noastră.
Dacă ai smartphone, poți trimite poze la prieteni, cunoscuți, chiar la doctorul tău.
WhatsApp este cea mai utilizată aplicație de telemedicină din România, în condițiile în care nu este reglementată.
Trebuie să înțelegem că intrarea inovației în zona medicinei nu se poate face prin hotărâre de guvern. Vor fi pacienți și doctori care vor apela rapid la elementele inovative din zona medicinei, le vor adopta rapid, dar vor și pacienți și doctori care niciodată nu se vor îndrepta spre zona asta. Spre exemplu, eu văd, atunci când circul cu autobuzul prin Cluj, că încă sunt oameni care achită clasic călătoria, nu achită prin intermediul telefonului sau prin card bancar.
Unul dintre cele mai vechi proiecte din România pe zona de telemedicină este Peditel 1791. A fost lansat în urmă cu peste 8 ani, este vorba de un call center pediatric gratuit nonstop, apelabil de oriunde din lume. De la lansare, peste 517.000 de familii cu copii au fost susținute cu un sfat medical gratuit.
Dacă la nivelul anului 2014 Peditel primea aproape 600 de apeluri pe lună, în prezent s-a depășit pragul de 14.000 de apeluri.
Cele mai multe apeluri vin din zona urbană, cu un procent de 64%.
Pe județe, apelurile vin cu precădere din Cluj – 36%, urmat București și Ilfov – 26%, Prahova – 7%, Constanța – 5% și Iași – 3%.
Care sunt problemele medicale pentru care este apelat Peditel? Pe primul loc este febra – 23%, urmată de răceală – 10%, diaree – 9%, vărsături – 7,7% și tuse – 7,3%.
Peste 77% din soluțiile medicate oferite prin Peditel 1791 au fost aplicabile acasă în deplină siguranță pentru copil.
La fiecare 3 minute, un copil din România și diaspora primește asistență medicală pediatrică gratuită, non stop prin telefon, din partea echipei medicale.
Un alt proiect de telemedicină este Atlas Health, care recent a primit finanțare de la eMAG Ventures. Ar putea să devină brațul medical al eMAG în viitor. Proiectul a fost lansat în 2017.
Medic.chat este un alt proiect interesant. Platforma permite alegerea unui doctor, plătești un tarif și doctorul ales va răspunde la întrebările pacientului. Peste 1.000 de întrebări pe lună sunt adresate doctorilor înscriși pe platformă. Nu este un call center, ci un chat.
O altă platformă este I’m fine, care este axată pe psihoterapie și permite identificarea unui psihoterapeut, care poate fi din orașul în care locuiești sau îl poți aborda online.
Medic.AI este un alt startup din domeniul telemedicinei. Permite utilizatorilor consultații online, a doua opinie medicală.
Pe partea de nutriție avem aplicația Wello, o aplicație bazată pe inteligență artificială, care se adresează copiilor cu vârste între 8 şi 14 ani şi familiilor acestora şi este o sursă de informații despre alimentația copiilor şi crearea unui stil de viață sănătos.
În concluzie, numărul de platforme este în creștere și pacientul are tot mai multe opțiuni. Fiecare dintre noi trebuie să caute ceea ce i se potrivește.