eduInvest 2020 – Doina Banciu, AOŞR: Dacă facem școala de acasă, atunci toate manualele trebuie să fie digitale pentru toţi copiii

Doina BANCIU, Vicepreședinte, Academia Oamenilor de Ştiinţă din România, la conferinţa eduINVEST 2020, organizată de DIGITAL TRANSFORMATION COUNCIL, REVISTA COMUNICAŢII Mobile şi TelecomTV.RO pe 14 august 2020 şi moderată de Ion Vaciu, Preşedinte Digital Transformation Council.

– Vreau să mă refer la o componentă foarte importantă, fără de care nu putem discuta despre e-learning: colecțiile digitale de date. Faptul că SUA au lansat o bibliotecă digitală națională în 2013 ar trebui să ne dea de gândit;

– În condiții de pandemie, copiii, elevii și studenții nu mai pot merge la bibliotecile offline;

– În România, există un cadru legislativ și un program din 2008, care vorbește de înființarea unei biblioteci digitale naționale, iar responsabilitatea revenea Bibliotecii Naționale a României. Istoria transformării digitale nu începe astăzi;

– În urma unei analize personale, am constatat că marile biblioteci au preocupări de digitalizare a fondului pe care îl dețin; 

– În România, din 2005 există o rețea de peste 20 de biblioteci mari, care s-au conectat și poți să afli dacă în fondul lor există o carte sau nu;

– În această etapă, este necesară o abordare unitară și sistemică; dacă facem școala de acasă, atunci toate manualele trebuie să fie digitale pentru toţi copiii.

– Există două proiecte care se derulează în același timp, unul la Ministerul Educației, unul la Ministerul Culturii, denumit e-Cultura, al cărei obiectiv este crearea unei platforme naţionale de arhivare și valorificare electronică a colecțiilor instituțiilor din domeniul cultural și educativ. Proiectul este acum în desfășurare, în paralel cu proiectul Biblioteca digitală amintit de domnul Marian Murguleț; Proiectul costă 53 milioane de lei, din fonduri publice;

– Mai există un proiect denumit Lib2life derulat de Politehnica București, plus alte instituții, care și-a propus să digitizeze patru milioane de pagini;

– Avem inițiative, există proiecte, există bani, dar ar trebui să existe o abordare și coordonare sistemică între toate ministerele care au rolul de a participa la educația tinerei generaţii şi la formarea unei culturi digitale pentru elevi, profesori şi studenți;

– Tehnologii există, de la Cisco, de la Microsoft sau alte nume mari, dar avem nevoie de conținut, altfel nu putem vorbi de şcoala online;

– Competiţia între platforme este necesară şi utilă, dar în acelaşi timp trebuie să existe o unitate între ele;