Alin DINCĂ – Digital Transformation & Cybersecurity Advisor @ Conferința EDU INVEST 2022 – THE FUTURE OF EDUCATION & LEARNING – DIGITAL TRANSFORMATION IN EDUCATION, organizată de către Digital Transformation Council, Revista COMUNICAŢII Mobile şi TelecomTV.ro pe 4 martie 2022.
În opinia mea, identificarea de fonduri pentru susținerea demersurilor de dezvoltare a competențelor digitale în rândul cadrelor didactice reprezintă un demers foarte important.
Împreună cu un grup de părinți, am demarat în Cluj, în calitate de reprezentanți ai societății civile, un proiect pentru a convinge autoritatea locală să aloce fonduri din bugetul pe 2022 pentru mediul preuniversitar.
Beneficiind de cunoștințele la care am acces din prisma activității profesionale, cea de consultant în transformare digitală, am identificat o nevoie acută de resurse pentru dezvoltarea abilităților digitale în rândul cadrelor didactice.
CONFERINȚA LIVE
Totodată, am avut ocazia să cunosc oameni extraordinari, pasionați de acest domeniu, care ne-au furnizat, mie și colegilor din echipa de proiect, informațiile necesare pentru a dezvolta raportul de specialitate.
Studii extinse din mai multe state europene au arătat că fiecare an din școală determină creșterea veniturilor indivizilor în medie cu 7,5-10%.
Proiectul pe care noi l-am inițiat vine să susțină adoptarea tehnologiei și, mai departe, la întoarcerea la clasă sau la un sistem hibrid.
Pe lângă indicele DESI, care plasează România pe locul 27 din 27 state membre UE, am identificat un raport Eurostat care arată o discrepanță enormă între nivelul ridicat al specialiștilor IT, iar Clujul este recunoscut ca fiind un hub pentru proiecte IT, la nivel european chiar, și media României.
Practic, la o populației numeroasă, cum este cea a României, doar 10% dintre români se încadrează în zona de competențe superioare celor de bază, ceea ce ne plasează pe un loc umilitor din punct de vedere procentual, media europeană fiind 31%.
De asemenea, 43% dintre concetățenii noștri cu vârsta peste 16 ani au competențe digitale scăzute, sub cele de bază, iar acest procent crește de la an la an, ceea ce este și mai îngrijorător.
Pentru a ne convinge că este necesar acest proiect, în condițiile în care pare că în Cluj toată lumea se pricepe la IT, am inițiat un sondaj și am avut bucuria să primim răspuns de la peste 200 de cadre didactice. Am aflat că 94% dintre profesori folosesc, chiar săptămânal, soft-uri pentru desfășurarea activităților școlare. De asemenea, peste 90% dintre ei consideră că un program gratuit de dezvoltare a competențelor digitale i-ar ajuta foarte mult în activitate. Din păcate, mai mult de 25% din cei care au participat la sondaj și-au dorit să participe și în trecut la astfel de cursuri, dar nu și-au permis, au întâmpinat blocaje de ordin financiar.
Sondajul ne-a confirmat că majoritatea cadrelor didactice ar participa la cursuri de formare acreditate cât timp este eliminată bariera financiară.
Sondajul a scos în evidență că utilizarea tehnologiei în clasă este motivată de creșterea gradului de implicare a elevilor, de faptul că utilizarea tehnologiei îi pregătește pe copii pentru viitor, de asigurarea unei conectări mai puternice între profesor și elevi, de diversificarea uneltelor profesorului în procesul de predare și de faptul că profesorii care adoptă tehnologia au mai multe opțiuni în carieră.
Echipa noastră a reușit să convingă un grup de consilieri locali că implementarea acestui proiect ar determina beneficii atât pe termen scurt, cât și pe termen mediu și lung. Implementarea proiectului ar crește atractivitatea școlilor din județ, creșterea încrederii cetățenilor în autoritatea locală.
Proiectul nostru a ajuns pe masa consilierilor și a intrat în dezbatere publică, care s-a încheiat astăzi. Ne așteptăm ca, în curând, să devină hotărâre de consiliu local.
Noi am făcut spread proiectului nostru către alți consilieri din alte UAT-uri ale județului Cluj, încă nu avem informații dacă proiectul a prins și în alte localități, dar suntem optimiști.
Sper ca prezentarea mea să insipire și alte comunități din alte județe Îi putem susține cu informații, cu calcule, cifre.