Wild set of tp porn videos on PornsOK.com Cel mai bun cazinou online din Moldova - 1win Library zlib padthaibaannaa.fi omin kasin mielenkiintoinen

Dan GEORGESCU, AOTR @ Liberalizarea & Portabilitatea – Telecom vs. Energie și gaze: susţin ideea apariţiei unui grup de lucru, lansată de Digital Transformation Council, care să dezbată ce anume din domeniul telecom poate fi abordat de reglementarea din energie.

Dan GEORGESCU, Preşedinte AOTR (Asociaţia Operatorilor de Telecomunicaţii din România) şi Ex Preşedinte ANRC (Autoritatea Naţională de Reglementare în Comunicaţii – predecesoarea ANCOM) @ Conferința LIBERALIZAREA & PORTABILITATEA – SUCCESUL DIN TELECOM vs. IMPASUL DIN ENERGIE ȘI GAZE, organizată de Digital Transformation Council, Revista COMUNICAȚII Mobile și TelecomTV.ro pe 4 februarie 2022.

Aș vrea să fac o corecție în privința reglementării sectorului telecom, în sensul în care nu are 20 de ani. E drept că ANCOM-ul a fost creat în 2002, dar liberalizarea și reglementarea sectorului telecom a început în 1996, când a fost aprobată legea telecomunicațiilor (74/1996), care a restrâns monopolul Romtelecom la voce, telex, telefonie publică și fax, plus linii închiriate. Din acel moment, transmisia de date, cablu TV și tot ce acum este pe primul plan a fost la liber, nici măcar autorizație generală nu exista. Asta a fost premisa dezvoltării rapide și a stadiului în care am ajuns, în care concurența între rețele este acerbă și are ca efect reducerea prețurilor.

Dacă ar fi să facem o comparație cu sectorul energetic, există deosebiri fundamentale între cele două domenii.

Avem deosebiri la servicii, în primul rând. Pe telecom avem mai multe servicii, pe diverse infrastructuri poți să furnizezi mai multe servicii nu doar unul singur, cum se întâmplă la gaze. Nu avem gaze digitale și gaze analogice. La fel și pe rețeaua electrică, nu poți să alegi între curentul continuu și curentul alternativ. Din cauza asta, reglementarea este foarte deosebită între ANCOM și ANRE. 

ANRE are un câmp de acțiune mai restrâns, trebuie să reglementeze modul de transmitere a aceluiași serviciu pe aceeași rețea. Sunt mai mulți furnizori pe partea de distribuție și pe partea de producție, în timp ce pe transport avem monopol. ANRE are altfel de competențe, sunt foarte complexe, și nu poate să stimuleze concurența la fel de rapid cum s-a întâmplat în comunicații. Pe de altă parte, consider că trebuie să existe o dereglementare în acest domeniu, chiar dacă acest proces a început mai târziu.

În zona telecom, serviciile pot fi furnizate prin intermediul cablurilor din cupru, prin fibră optică și alte tipuri de cablu, la care se adaugă și partea de radiocomunicații, wireless. Spre exemplu, o conexiune 5G a ajuns să concureze cu una bazată pe fibră optică în privința performanțelor.

Ar fi util un grup de lucru care să dezbată ce anume din domeniul telecom poate fi abordat de reglementarea din energie.

La început, ANCOM a reglementat foarte mult liniile închiriate, pentru că erau monopol. Reglementarea liniilor închiriate echivalează foarte mult cu reglementarea țevilor de gaz sau a rețelei electrice.