Telekom Romania şi Asociația Telefonul Copilului continuă programul național de conștientizare și prevenire a pericolelor din mediul online. Cu susținere financiară și logistică din partea Telekom Romania, Asociația Telefonul Copilului pune la dispoziția copiilor trei instrumente gratuite prin care pot solicita sprijin în situația în care sunt victime ale abuzului. Este vorba de prima aplicație mobilă prin care se oferă acces la servicii de consiliere adolescenților și tinerilor, direct de pe telefonul mobil, Happygraff, platforma educațională și de consiliere online www.116111.ro și linia europeană de asistență pentru copii 116 111.
Asociaţia Telefonul Copilului a înregistrat în primele şase luni ale anului un număr de 2.445 de cazuri de abuzuri raportate la numărul 116 111 sau prin aplicația Happygraff, cu 15,1% mai multe sesizări comparativ cu anul 2019. Printre formele abuzurilor sesizate se regăsesc: mesaje denigratoare, intimidare prin răspândirea de zvonuri, informaţii false şi bârfe, şantaj privind utilizarea unor imagini cu victimele aflate în situaţii neadecvate sau distribuirea de pagini online cu conţinut neadecvat minorilor.
Numărul cazurilor semnalate către Asociația Telefonul Copilului este probabil doar o mică parte din totalul agresiunilor la care minorii sunt supuși, având în vedere că 95% dintre copii au încercat să își rezolve singuri problemele create de abuzul de tip cyberbullying. Doar atunci când abuzul a escaladat, aceștia au apelat la consilierea oferită de Asociația Telefonul Copilului.
Cu o prevalență destul de mare în ultimii ani, în categoria abuzului de tip cyberbullying se regăsește și fenomenul prădătorilor sexuali de pe reţelele sociale, care acţionează de obicei de pe conturi false pentru a-și atrage victimele prin mijloace specifice.
Cătălina Surcel, Director Executiv, Asociația Telefonul Copilului, oferă câteva detalii care pot conduce la identificarea unui prădător din mediul online: „amabilitate excesivă cu un copil din partea unui adult care nu îl cunoaște, comportament prietenos, chiar insistent în a rezolva problemele unui copil, disponibilitate suspectă pentru conversaţii prelungite, solicitarea de date personale în final”.
Cei mai expuşi acestui tip de abuz sunt copiii în pragul adolescenţei, care au acces la tehnologie, încep să participe la plimbări tot mai lungi cu prietenii şi colegii, dar care nu au maturitatea de a înțelege comportamentele inadecvate. Când se confruntă cu abuzul de tip cyberbullying sau sunt expuși unor situaţii neplăcute, doar 5% discută cu părinții, potrivit datelor înregistrate de Asociaţia Telefonul Copilului.
„Este responsabilitatea noastră să contribuim la un mediu online mai sigur pentru copii, să-i informăm despre riscurile la care se supun atunci când accesează internetul, să le punem la dispoziție instrumente prin care pot solicita sprijin specializat în cazul în care sunt victime ale abuzului, dar cel mai important să-i încurajăm să vorbească despre situațiile traumatizante prin care trec. Această perioadă este cu atât mai dificilă, cu cât copiii sunt expuși un timp îndelungat conținutului online, iar pericolul nu îi ocolește. Cazurile gestionate de Asociația Telefonul Copilului dovedesc acest lucru. Pe de altă parte, ne dorim să fim partenerul părinților, să le oferim tehnologia de care au nevoie pentru a le asigura copiilor o interacțiune sigură cu mediul online”, a declarat Ruxandra Vodă, Corporate Communications Director, Telekom Romania.