Atenţie la “salvatorul” şi “investitotul”, care reuşesc să preia tot mai multe conturi

În 2020, fiecare a doua tranzacție frauduloasă din domeniul financiar a fost o preluare de cont, reiese dintr-un raport al Kaspersky Fraud Prevention. Conform statisticilor anonimizate ale evenimentelor detectate de Kaspersky Fraud Prevention din ianuarie până în decembrie 2020, ponderea unor astfel de incidente a crescut de la 34% în 2019 la 54% în 2020. Două scheme de acces la un cont bancar – „salvatorul” și „investitorul” – rămân printre cele mai frecvente din 2019.

În 12% dintre incidentele de fraudă, instrumentele legitime de administrare la distanță (RAT), cum ar fi TeamViewer, au fost utilizate în mod greșit în încercarea de a obține acces la conturile de utilizator.

Pic 1. Ponderea cazurilor de fraudă detectate de Kaspersky Fraud Prevention în 2020

Echipa Kaspersky Fraud Prevention distinge faptul că au existat două tipuri comune de abordare folosite de atacatori pentru a obține acces la conturi – ambele fiind o continuare a tendințelor similare observate în 2019. Prima tactică: atacatorul cibernetic este deghizat ca „salvator”, acesta prefăcându-se că este expert în securitate și propune scenarii pentru a „salva” utilizatorii. Acest tip de atacatori apelează clienții băncii și se prezintă ca ofițeri de securitate, cu scopul de a confirma comisioanele sau plățile suspecte și oferă ajutor pentru rezolvarea lucrurilor. Salvatorul poate cere clienților să își verifice identitatea printr-un cod trimis într-un mesaj text sau printr-o notificare push, să oprească o tranzacție suspectă sau să transfere bani într-un „cont securizat”. De asemenea, pot cere unei victime să instaleze o aplicație pentru gestionarea de la distanță a contului, pretinzând că aceasta este necesară pentru remedierea problemelor. Atacatorii se prezintă adesea ca angajați ai celei mai mari bănci din zona potențialei victime și folosesc un ID de apelant fals pentru apelurile primite, pentru a lăsa impresia ca este vorba de o bancă reală.

Al doilea exemplu este acela în care atacatorii cibernetici acționează sub masca de „investitori”. În acest scenariu, ei se prezintă ca angajați ai unei companii de investiții sau consultanți în investiții de la o anumită bancă. Aceștia apelează clienții și le oferă o modalitate rapidă de a câștiga bani investind în criptomonede sau alte acțiuni de acest fel, direct din contul clientului, fără a fi nevoie să meargă la o sucursală bancară. Ca o condiție prealabilă pentru furnizarea „serviciului de investiții”, investitorul cere potențialei victime codul primit într-un mesaj text sau o notificare push.