Studiu GfK – Magazinele de retail din Europa: Cea mai mare creștere 2019 în România și Lituania

GfK anticipează o creștere a cifrei de afaceri de 2% pentru magazinele de retail (brick-and-mortar) din cele 27 de țări ale UE analizate (mai puțin Marea Britanie) în 2019. Cele mai mari rate de creștere este așteptat să le aibă România (7%) și Lituania (aproape 6%). Este, de asemenea, prognozată creștere pentru Spania (2,4%) și Franța (2,8%). Acestea sunt câteva dintre rezultatele celei mai recente analize GfK asupra pieței de retail europene, disponibilă gratuit aici.

Majoritatea consumatorilor europeni sunt în prezent împărțiți între forțe opuse. Pe de o parte, este incertitudinea legată de Brexit, conflictele comerciale și perspectivele de creștere mai slabe pe piețele de export importante, ar fi China. 
Dar, pe de altă parte, Europa are o piață solidă a forței de muncă, creșteri salariale mai mari și prețuri moderate pentru țiței. În acest context, soluția GfK de geomarketing a evaluat indicatori europeni cheie de retail și a publicat rezultatele în studiul European Retail in 2019. Studiul integral poate fi descărcat gratuit în format PDF în limba engleză.

Studiul analizează tendințele și evoluțiile din 27 de țări europene și oferă o prognoză a cifrei de afaceri pentru 2019, oferind retailerilor, investitorilor și dezvoltatorilor de proiecte un punct de referință important pentru luarea deciziilor.

„GfK prognozează în 2019 o creștere a cifrei de afaceri de două procente pentru retailul format din magazinele fizice pentru țările europene”, explică expertul în retail Dr. Johannes Schamel. „Această creștere este doar puțin peste rata inflației și comparabilă cu creșterea observată anul trecut.”

Cele mai importante rezultate ale studiului:

Puterea de cumpărare: În 2018, fiecare cetățean al celor 27 de țări analizate a avut o putere medie de cumpărare de 16.878 euro. Aceasta echivalează cu o creştere nominală de 3% faţă de anul precedent. Cele zece națiuni (din Est) ale UE cu cea mai mare creștere a puterii de cumpărare pe cap de locuitor din acest an au o putere de cumpărare mai mică decât cea medie.

Chiar dacă în creștere, puterea de cumpărare în România este printre cele mai mici din Europa. Puterea de cumpărare în România rămâne printre cele mai scăzute din Europa. Situația este asemănătoare celei din Croația, Bulgaria, Serbia, Muntenegru, Bosnia – Herțegovina, Macedonia, Albania și Turcia.

Prognoza cifrei de afaceri pentru 2019: Având în vedere creșterea continuă a comerțului online, GfK anticipează o creștere nominală a cifrei de afaceri de 2% pentru țările analizate. Cele mai mari rate de creștere în rândul statelor UE sunt așteptate pentru România (7%) și Lituania (aproape 6%).

Inflația: Prăbușirea prețurilor la energie care a început încă de la sfârșitul anului trecut este un indicator că rata inflației în UE va scădea. Alături de continuarea litigiilor comerciale cu SUA, slăbirea economiei europene la începutul anului 2019 domolește optimismul economiștilor. Ca urmare, este de așteptat în 2019 o rată a inflației mai mică de 1,6% pentru Uniunea Europeană. Pentru România, inflația prognozată pentru 2019 se situează la 3.3%, una dintre cele mai mari din Europa.

Ponderea spațiilor comerciale pe cap de locuitor: În timp ce ponderea spațiilor comerciale pe cap de locuitor pentru toate țările europene a crescut și ea în 2018, acest lucru s-a întâmplat la un nivel semnificativ mai scăzut față de anii precedenți. 
Creșterea la nivelul UE a acestei ponderi a fost contrabalansată de creșterea populației. Ținând cont de aceasta, ponderea spațiilor comerciale pe cap de locuitor rămâne la valoarea anului precedent, de 1.13 m². Printre primele trei țări clasate se numără Belgia (1.66 m²/ cap de locuitor) și Olanda (1.60 m²/ cap de locuitor), precum și Austria (1.62 m²/ cap de locuitor). În Europa de Est, Croația (1.16m² per capita; +2.8%), Bulgaria (0.77m² per capita; +1.7%) și Romania (0.73m² per capita; +1.7%) au reușit să câștige cel mai mult teren, deși România și Bulgaria continuă să se situeze în partea de jos a clasamentului UE.

Profitabilitatea spațiilor comerciale: La nivel european, nu s-a produs nicio schimbare în clasamentul primelor trei țări față de anul precedent în ceea ce privește productivitatea spațiilor de vânzare. Câștigătorul necontestat continuă să fie Luxemburg (aproximativ 7250 €/m²), care a cunoscut chiar o ușoară creștere (1,4%) în 2018. Locurile al doilea și al treilea sunt ocupate de Norvegia (aproximativ 6430 €/m²), respectiv Elveția (aproximativ 6220 €/m²).

Cifra de afaceri este semnificativ mai mică în rândul retailerilor din țărilor UE din est și sud-est. Cu spații între 2680€ /m² și 2760€ /m², România, Polonia și Bulgaria au cele mai scăzute valori de profitabilitate din UE. Chiar și așa, aceste țări sunt printre cele care se laudă cu cele mai mari câștiguri și creșteri anuale de la 5,7% la 6,7%, ceea ce înseamnă că încet, dar sigur reduc decalajul față de celelalte țări.

Despre GfK

GfK conectează datele şi ştiinţa. Soluţiile inovatoare de cercetare oferă răspunsuri la întrebări esențiale de business din jurul consumatorilor, pieţelor, brandurilor şi media, acum şi în viitor. Ca un partener de cercetare şi analiză, GfK promite clienților săi din toată lumea „creştere prin cunoaștere”.

www.gfk.com/ro

https://www.facebook.com/gfkromania