Azi am asistat la lansarea oficială virtuală a Consiliului Naţional pentru Transformare Digitală, un organism cu funcţie consultativă pe lângă Agenţia pentru Digitalizarea României. Este evident că Agenţia cu pricina trebuia să se numească pentru Transformare Digitală, pentru că Digitalizarea este doar un proces din abordarea holistică a Transformării Digitale, dar acum nu putem să ne imaginăm care sunt abordările politicienilor zilei, de aceea nu mergem cu ideea mai departe.
Întrucât am sesizat o oarecare confuzie în folosirea unei terminologii esenţiale în acest domeniu delicat al managementului transformaţional în conivenţă cu noile tehnologii digitale, mă încumet să aduc câteva precizări necesare unei comunicări clare şi utile. Confuzia privind cele trei realităţi conceptuale persistă parcă azi, mai mult decât oricând, în România, fiecare dintre vorbitorii amatori sau profesionişti utilizând după bunul lor plac conceptele în funcţie de sonoritatea acestora, cel mai sigur.
Care este însă semnificația, scopul și cel mai bun context pentru utilizarea acestor neologisme rămâne o mare necunoscută, din păcate, chiar şi la cele mai înalte etaje de decizie din stat.
De unde vine confuzia semantică?
Un răspuns documentat ar fi că Transformarea Digitală încearcă să elucideze ambiguitatea terminologică, aproape omonimică, prin asumarea unei rol de umbrelă ce acoperă atât Digitizarea cât și Digitalizarea, acestea fiind componente absolut necesare. Foarte succint, Digitizarea desemnează convertirea formatelor analogice în cele digitale, Digitalizarea tratează automatizarea proceselor de business, iar Transformarea Digitală duce la crearea unei organizații digitale. În graficul de mai sus aveți imaginea de ansamblu a Transformării Digitale a unei organizații. Pentru mai multe detalii, nu ezitaţi să apelați la Digital Transformation Council…