29% dintre angajaţi: tehnologia a creat cele mai mari probleme în lucrul la distanţă

Compania Xeroxa realizat un studiu global cu participarea a 600 de respondenţi, persoane de decizie în domeniul IT, din cinci ţări. Studiul arată că aproximativ 82% dintre aceştia ar urma să se întoarcă la birou în 12-18 luni. Companiile investesc în noi resurse pentru a sprijini un regim de muncă hibrid, o combinaţie între lucrul de la distanţă şi cel de la birou, cu bugete cu 56% mai mari alocate tehnologiei. 34% dintre respondenţi planifică să accelereze transformarea digitală ca urmare a pandemiei COVID-19.

Studiul Xerox “Viitorul Muncii” realizat de firma independentă de cercetare Vanson Bourne, a sondat 600 respondenţi din domeniul IT, inclusiv profesionişti C-level, din SUA, Canada, Marea Britanie, Germania şi Franta, ale căror organizaţii au cel puţin 500 de angajaţi. Respondenţii au întâmpinat provocări cauzate de trecerea bruscă la munca de la distanţă, 72% afirmând că nu au fost complet pregătiţi din perspectiva tehnologiei. În plus faţă de aspectele legate de mijloacele tehnologice (29%), cele mai mari neplăceri în timpul activităţilor desfăşurate de acasă au fost cauzate de sincopele în comunicare între echipe/ angajaţi (26%) şi de menţinerea concentrării (25%).

„Deşi nu există nicio îndoială că pandemia COVID-19 a schimbat modul în care lucrăm, cercetările noastre au relevat că, în timp, multe companii intenţionează să-şi readucă mare parte din angajaţi înapoi la birou. Acest lucru ar putea fi stabilit dintr-o varietate de motive, inclusiv comunicarea, viteza de decizie şi perfecţionarea profesională. În acelaşi timp, oprirea bruscă a activităţilor la birou şi mediul de lucru hibrid adoptat au expus lacune tehnologice care necesită investiţii noi sau suplimentare în lunile următoare.”, a declarat Steve Bandrowczak, Preşedinte şi COO Xerox.”

Rezultatele cheie ale sondajului şi concluziile subliniate de Xerox includ:

1. Companiile intenţionează să-şi aducă înapoi la birou majoritatea angajaţilor, deşi politicile extinse de muncă de la distanţă se vor menţine şi ele în continuare.

Înainte de impunerea regimului de lucru de la domiciliu, 33% dintre respondenţi au declarat că securitatea datelor şi confidenţialitatea au fost cele mai mari preocupări pentru colegii care lucrau de la distanţă; 24% au evidenţiat productivitatea angajaţilor, iar 16% evocau preocupările legate de infrastructura tehnologică. Aceste aspecte, însoţite de opinia a 95% dintre respondenţi despre importanţa comunicării faţă în faţă pentru dezvoltarea personală şi pentru evaluarea talentului, indică faptul că regimul de muncă de la distanţă nu va înlocui spaţiile tradiţionale de lucru la birou.


Cu toate acestea, acum când business-urile s-au acomodat mai mult cu munca de la distanţă, atitudinile şi politicile top managementului din domeniul IT s-au schimbat. Printre ţările chestionate, în SUA va creşte, probabil, cel mai mult, încrederea în ceea ce priveşte munca de la distanţă (86%), urmată de Marea Britanie (80%), Germania (80%), Canada (77%) şi Franţa (75%). Mai mult, 58% au menţionat că intenţionează să îşi schimbe politica de lucru de acasă în anul următor, subliniind nevoia companiilor de a sprijini un regim de lucru hibrid.

Concluzia: Este posibil ca angajaţii să nu se întoarcă la birou brusc

– sau toţi în acelaşi timp – dar nevoia organizaţiilor de a pune în practică un regim de lucru hibrid este clară şi de perspectivă.

2. Implementarea bruscă a regimului de lucru de la domiciliu a scos la iveală lacune tehnologice.

Trecerea rapidă la munca de la distanţă a fost dificilă pentru majoritatea business-urilor, doar 28% dintre participanţi spunând că erau complet pregătiţi pentru această schimbare şi 29% afirmând că tehnologia a creat cele mai mari probleme. Dintre ţările participante în cadrul sondajului, Franţa era cel mai puţin pregătită pentru trecerea bruscă la munca de la distanţă, în timp ce Statele Unite au fost printre cele mai pregătite din acest punct de vedere. În ceea ce priveşte tehnologia, respondenţii au declarat că provocările lor principale sunt determinate de suportul IT pentru lucrul la distanţă (35%), soluţiile inadecvate pentru fluxurile de lucru (27%), lipsa instrumentelor de comunicare şi colaborare (22%) şi lipsa soluţiilor bazate pe cloud (10%). 85% dintre liderii de companii au evidenţiat, de asemenea, accesibilitatea şi uşurinţa utilizării imprimantelor de birou, respondenţilor din SUA lipsindu-le cel mai mult (93%), urmaţi de Germania (92%) şi Franţa (91%).

Concluzia: Pentru a atenua problemele viitoare, precum tranziţia rapidă la munca de la distanţă rezultată în urma crizei declanşate de pandemia COVID-19, companiile vor căuta să investească în noi tehnologii şi vor încerca să asigure o capacitate suplimentară pentru instrumentele existente, pentru a accelera transformarea digitală.

3. Priorităţile legate de achiziţionarea de echipamente şi tehnologie au ca scop acordarea unui sprijin mai mare pentru angajaţi.

Ca urmare a lacunelor tehnologice relevate de sistemul de lucru de la distanţă, 70% dintre profesioniştii din IT la nivel global îşi reevaluează cheltuielile, companiile crescând investiţiile în resurse tehnologice la distanţă (55%) şi pentru o combinaţie între resurse tehnologice pentru munca la birou şi pentru lucrul de la distanţă (40%). Pandemia a convins unele business-uri să prioritizeze investiţiile în software bazat pe cloud (65%), suport IT la distanţă (63%) şi software de colaborare (52%).

Hardware-ul – cum ar fi laptop-urile şi imprimantele – a fost un alt aspect important, în special pentru companiile cu sediul în Franţa, 22% dintre respondenţi considerând-ul cea mai importantă nevoie în ceea ce priveşte tehnologia, productivitatea şi experienţa lor generală de lucru.

Concluzia: COVID-19 alimentează planurile legate de transformarea digitală, companiile punând accentul pe satisfacerea nevoilor angajaţilor, atât cu soluţii hardware, cât şi software.