Elena MITROFAN – Manager General, Spitalul CF Iași @ MEDTECH Forum 2024, organizat de DIGITAL TRANSFORMATION COUNCIL pe 25 aprilie și moderat de Ion Vaciu și Roxana Onea.
Sigur că pentru a începe un proiect de digitalizare, un subiect care pentru noi era ceva nou până acum, ne-am gândit serios la ce am vrea să facem în final, astfel încât banii pe care urmează să-i primim să fie cât mai bine cheltuiți.
Pentru a nu cheltui resursele pe care le vom primi pe lucruri pe care le avem deja, am început cu o evaluare a tuturor resurselor spitalului. Pentru asta am avut nevoie de oameni, am avut nevoie de timp, de studiu de fezabilitate ulterior.
Ne-am gândit să înlocuim softul Infoworld astfel încât să putem să facem unul mai atractiv și mai performant. Ulterior, am zis că nu e posibil să facem lucrul acesta pentru că oamenii vor avea o problemă în momentul în care vor începe să folosească un alt soft, va trebui să avem un timp de latență până la învățarea unui alt mijloc de a face înrolarea pacienților sau pentru a întocmi dosarele medicale. Am stabilit să lăsăm Infoworld și să dezvoltăm sistemul încercând să obținem de la Infoworld posibilitatea de a-l adapta.
Legat de dosarele medicale, ar fi fost foarte bine dacă Ministerul Sănătății s-ar fi implicat în a colabora sau a face un sistem integrat care să ia aceste dosare medicale și să încerce să facă o mai bună legătură între spitale și alte instituții (pentru că este mult mai ușor să comunice Spital Clinic CF cu Unitatea de Primiri Urgențe, de exemplu, care se află la Spitalul Clinic Județean de Urgențe „Sf. Spiridon” Iași), dând posibilitatea accesului la dosarul electronic al pacientului, în timp real, medicii putând vedea ce se întâmplă cu pacientul respectiv, care sunt parametrii și informația imagistică și putând lua o decizie rapidă.
Am îmbunătățit structura spitalului, care se află în centrul orașului, și care are în dotare acum 2 CT-uri, 1 RMN 3 Tesla.
Sigur că ne dorim în primul rând să reînnoim toate echipamentele IT și să realizăm o infrastructură de comunicare internă digitală, astfel încât în aproximativ 3-5 ani, toate operațiunile echipei medicale, cât și ale celei administrative, să fie integrate și să fie eficiente. Ne dorim un acces securizat și instant la înregistrările pacienților de oriunde și în orice moment, astfel încât să putem dezvolta telemedicina. Unul dintre punctele forte ale acestui proiect de digitalizare este dezvoltarea unei rețele de telemedicină.
Sigur, s-ar putea să existe o lege în ceea ce privește telemedicina, dar cred că aceasta ar trebui să fie dezvoltată pentru că încă nu există un sistem de cuantificare a consultației prin telemedicină care să fie în concordanță cu Casa de Asigurări sau Casa de Asigurări să intervină pentru a plăti, până la urmă, consultația care are loc cu timpul medicului și cu resursele noastre, ale spitalului. Așa cum spuneam, dosarele electronice sunt foarte importante, dar ele nu trebuie să rămână doar la nivel de spital. Ar trebui să fie integrate sau cuprinse și în celelalte spitale sau să permitem accesul și pentru celorlalte spitale. Cred că acest lucru ar trebui să fie centralizat, cumva, prin intermediul Ministerului Sănătății.
Școlarizarea pacienților este foarte importantă pentru că de multe ori avem de-a face cu pacienți care nu au cunoștințe în ceea ce privește accesul la diverse resurse, fie telefon mobil, computer sau tabletă. Am avea posibilitatea, de exemplu, să creăm un sistem de programări, un soft de programări cu 3 canale de acces, să zicem site-ul spitalului, Facebook și WhatsApp.
Sunt încă foarte mulți pacienți din zona rurală care nu au cunoștințe de informatică. De asemenea, avem probleme și cu medicii, dar și cu personalul mediu, de aceea cred că ar trebui să facem și școlarizarea personalului care se află în spitale la momentul acesta și chiar să lucrăm cu anumite idei, preconcepții. Am avut foarte multe probleme în ceea ce privește integrarea informațiilor primite în acest sistem informatic.
De multe ori pierdeam foarte mult timp ca să putem scrie lucrurile pe care le primeam de la pacient, ca și informație.
Ulterior trebuia să închidem foaia pacientului cu cardul și atunci m-am gândit ce aș putea să fac mai bine pentru colegii mei astfel încât să nu sufere, iar actul medical să fie exclusiv destinat pacientului și nu pentru scrierea unei foi sau introducerea unui card de sănătate, pentru semnarea unei foi de observație.
Am încercat să introduc Infoworld mobile, dar am avut o surpriză neplăcută pentru că nu au vrut să-l acceseze întrucât li s-a părut că este un sistem de a pătrunde în viața lor.
Ne gândim și la o transformare în ceea ce privește accesul mai facil al pacienților la reînnoirea rețetelor. De cele mai multe ori avem de-a face cu o aglomerare a spitalelor doar pentru că pacientul respectiv dorește să aibă o reînnoire a unei rețete care trebuie făcută, într-adevăr, de către un medic specialist. Știm cu toții că până la urmă, de exemplu, vorbim despre anumite patologii care sunt în programe naționale, cum ar fi fibroza pulmonară. Avem nevoie să evaluăm pacientul respectiv lunar, câteodată, dar câteodată nu este nevoie de acest lucru.
Dacă am face acest sistem de telemedicină, poate că am ușura cu adevărat viața pacienților.
De ce este nevoie ca un pacient cu deficiență respiratorie cronică să vină la 3 luni sau la 6 luni să i se facă o recomandare de oxigenoterapie, când am putea să facem acest lucru prin telemedicină și pacientul să fie foarte bine acasă, iar rețeta să fie trimisă către Casa de Asigurări sau recomandarea de oxigenoterapie să fie trimisă către Casa de Asigurări în timp real. În felul acesta am îmbunătăți calitatea vieții pacientului.
Sigur, cred că ar trebui să facem ceva în ceea ce privește semnarea dosarelor electronice ale pacienților, pentru că aceste lucruri fac viața grea, atât pacientului, cât și medicului. Am avut aceste corvoade zilnice în care pierdeam mai mult de jumătate din timpul nostru doar pentru a face o semnare a unui dosar electronic.
Ne dorim să facem un sistem de brățări, astfel încât pacientul să fie reperat, să știm în orice moment unde se află, prin Real Time Location Service.
Ne dorim să implementăm acest sistem și în cazul dispozitivelor din spital, să știm exact unde sunt localizate toate echipamentele.
De asemenea, vizăm monitorizarea locației pacienților, prevenirea accidentelor cu ajutorul accelerometrului.
De asemenea, vrem să avem informații în timp real asupra parametrilor vitali ai pacienților, iar aceștia să fie trimiși către un panou de comandă, astfel încât asistentele să poată interveni rapid. Pentru o mai bună luare a unor decizii medicale, ne dorim un sistem la capul pacientului, la fiecare pat, o tabletă pe care asistenta să înregistreze parametrii pacientului, infirmiera să scrie cum a comunicat cu pacientul și apoi adnotările medicului care vizitează pacientul și coroborarea tuturor acestor informații și luarea unei decizi în privința pacientului, informații care să apară într-un sistem informatic, astfel încât să nu mai existe acea desfășurare de forțe pe care o știm noi la simpla vizită zilnică la capul pacientului.
Ne dorim, totodată, să facem robotică endoscopică, de exemplu, la bronhologie. Eu sunt medic bronholog și atunci am dorit să fac bronhologie robotică și îmi doresc în același timp să creez o școală sau o platformă de învățământ pentru colegii care vor să știe mai multe despre aceste evoluții tehnologice.