Mutaţii profunde la nivel global în comerțul online accelerat de influenceri: peste 40% dintre chinezi, indieni și brazilieni urmează sfaturile influencerilor când iau o decizie de cumpărare, de două ori mai mult decât cumpărătorii de pe piețele occidentale, germanii, danezii şi japonezii clasându-se pe ultimele locuri

Female vlogger showing cosmetic accessories while recording content

În ultimii ani, influencerii au devenit una dintre alegerile de top pentru agențiile de marketing din rețelele sociale, oferind brandurilor o oportunitate deosebită de a ajunge la milioane de potențiali cumpărători, practic peste noapte. Și în timp ce brandurile din întreaga lume folosesc ofertele influencerilor pentru a-și promova produsele și serviciile, în unele țări, acestea s-au dovedit a avea mai mult succes decât în ​​altele.

Astfel, “influențatorii” au cea mai mare putere asupra deciziilor de cumpărare ale oamenilor în Brazilia, India și China, unde mai mult de 40% dintre utilizatorii internetului cumpără produse sub influența acestora, pe când Germania (20%), Danemarca (11%) şi Japonia (cu doar 9%) se clasează pe ultimele locuri din acest top 10 global.

Influența influencerilor este mult mai mică în țările occidentale
Specialiștii în marketing folosesc publicitatea influencerilor pentru că este eficientă. Legătura puternică dintre aceştia și adepții lor îi ajută să crească gradul de cunoaștere a brandului, să sporească traficul și vânzările și să îmbunătățească implicarea utilizatorilor. Aceasta este cea mai simplă explicație pentru cele 107 miliarde de dolari cheltuite pentru acest tip de reclame în ultimii cinci ani.

Deși unii oameni au început recent să-și mai piardă încrederea în influenceri, aceștia încă au un impact uriaș asupra deciziei de cumpărare pe piețele majore. Astfel, influencerii dețin în prezent cea mai mare putere asupra deciziilor de cumpărare ale oamenilor în Brazilia, unde doi din cinci utilizatori online cumpără produse sub influența lor. Aceasta reprezintă, de asemenea, o creștere substanțială față de o pondere de 36% raportată în 2019, potrivit Statista Consumer Insights.

Indienii sunt a doua națiune aflată sub influența influencerilor în decizia de cumpărare. Statisticile arată că 41% dintre utilizatorii online indieni au luat o decizie de cumpărare după ce au văzut materialele influencerilor, mai mult decât dublu față de țările occidentale. Mai mult, țara a înregistrat cea mai mare creștere a influencerilor dintre toate țările incluse în sondaj. În urmă cu patru ani, doar 27% dintre cumpărătorii online din India erau influențați de influenceri, aproape jumătate cât sunt azi. China s-a clasat pe locul trei pe această listă, cu 39% dintre cumpărători care au încredere în influenceri, cu doar 3% mai mult decât în ​​2019.

Tendința de a urma sfaturile influencerilor atunci când se decid asupra unei achiziții câștigă amploare în majoritatea celorlalte țări, conform Statista. Cu toate acestea, țările occidentale sunt cu mult în urma Braziliei, Indiei și Chinei. Dintre europeni, italienii se află cel mai mult sub această influență, cu 24% dintre italieni spunând că au cumpărat în 2023 pentru că o celebritate sau un influencer a făcut publicitate sau a promovat produsul sau serviciul respectiv. Japonia și Danemarca se află la coada listei, cu cote de 9% și 11% în rândul respondenților.

Brandurile chineze vor cheltui 16,7 miliarde de dolari pe reclame pentru influenceri în 2023, de 2,8 ori mai mult decât companiile din SUA și Marea Britanie la un loc
Fiind o țară cu una dintre cele mai mari ponderi de utilizatori online care au luat decizii de cumpărare pe baza reclamelor influencerilor, China deține, de asemenea, partea leului în cheltuielile globale pentru anunțurile influențate. Brandurile chineze vor cheltui 16,7 miliarde de dolari pe reclame de influență anul acesta, ceea ce reprezintă 55% din totalul mondial și de 2,8 ori mai mult decât brandurile din SUA și Marea Britanie la un loc.

Fiind a doua piață ca mărime la nivel mondial, Statele Unite vor atinge aproape 5 miliarde de dolari în cheltuieli publicitare pentru influenceri, cu 16% mai mult decât anul trecut. Urmează Marea Britanie, cu reclame de influență în valoare de puțin peste 1 miliard de dolari și o creștere de 15,3% (de la an la an).

Piața chineză va înregistra și cea mai mare creștere a cheltuielilor în următorii patru ani, pe lângă păstrarea poziției de lider în privinţa cheltuielilor totale. Se așteaptă ca totalul cheltuielilor în industria chineză de publicitate influențată să crească cu 58% și să atingă aproape 26,5 miliarde USD până în 2027, conform Statista.