.

GfK a derulat un studiu - analiză a scenei de retail european, cuprinzând cele mai recente evoluții și prognoze pentru 2017. Indicatorii de piață evaluați de GfK pentru un total de 32 de țări europene analizate sunt: puterea de cumpărare, ponderea cheltuielilor populației în retail din cheltuielile totale, inflația, profitabilitatea spațiilor comerciale. De asemenea, GfK oferă o prognoză asupra cifrei de afaceri aferente retailului din spațiile comerciale pentru 2017.

Puterea de cumpărare în 2016: Cea mai mare creștere, în Europa Centrală și de Est

Reducerea șomajului și o ușoară creștere a veniturilor au avut un impact favorabil în multe domenii. În 2016, consumatorii din UE au avut un venit mediu de 16,153 € de persoană pentru consum, chirie, economii și contribuții pentru pensii, o putere de cumpărare nominală mai mare cu +0,7% față de ​​anul anterior. Este important de remarcat faptul că diferențele de curs valutar au o influență negativă, în special prin devalorizarea lirei sterline britanice. Țările din Europa Centrală și de Est au avut cele mai mari rate de creștere.

Chiar dacă în creștere, puterea de cumpărare în România este printre cele mai mici din Europa. Situația este asemănătoare celei din Ucraina, Bulgaria, Serbia, Bosnia – Herțegovina, Macedonia, Albania și, partial, Turcia. Regiunile țării unde puterea de cumpărare înregistrează un mic salt față de restul țării sunt: București și județele Cluj, Timiș, Arad, Alba, Sibiu, Brașov, Prahova, Argeș.

 

Prognoza cifrei de afaceri aferente retailului din spațiile comerciale pentru 2017: Creștere economică robustă pentru țările UE

GfK estimează o creștere de 1,5% a afacerilor din retail. Dacă excludem Marea Britanie, cifra ajunge la peste 2%. Țările campioane de anul trecut sunt în prim-plan și în 2017. În special România (aproape 10%) și Ungaria (în jur de 6%) au rate de creștere dinamice. GfK estimează o creștere între 4 si 5,5% pentru Croația, Bulgaria și țările baltice, iar în Polonia puțin peste  5%, grație aprecierii zlotului polonez, precum și creșterii veniturilor și a prețurilor. După un declin de doi ani, retailerii din Grecia pot respira ușurați datorită unei creșteri de un procent prognozat pentru 2017.

Ponderea cheltuielilor populației în retail din cheltuielile totale: Creșterea puterii de cumpărare se reflectă doar parțial

Tendința de declin a ponderii cheltuielilor populației Europei în retail a continuat și în 2016. Cifrele arată că această cotă este de 31% în 2016 față de 31,4% anul precedent. Europenii investesc o pondere din ce în ce mai mare din venitul lor în sănătate, gastronomie și întreținere.

 

Inflație: Prețurile cresc treptat

La +0,3%, creșterea prețurilor în 2016 abia dacă a depășit inflația zero care a caracterizat 2015. Unsprezece dintre statele europene chiar au înregistrat deflație anul trecut. A fost în special cazul țărilor din Europa de Est și de Sud-Est. Printre ele se numără și România cu o deflație de 1,2% în 2016 și o inflație prognozată pentru 2017 de 1.6%.

Comisia Europeană prognozează o rată a inflației de 1,8% pentru 2017. Consumatorii estonieni (+2,8%) și cei britanici (+2,5%) par a fi cei mai afectați anul acesta.

Profitabilitatea spațiilor comerciale: Dezvoltarea inegală a spațiilor de retail

Pe ansamblu, profitabilitatea a crescut în UE cu aproape un procent în 2016. Pentru că și populația a crescut în același interval de timp, profitabilitatea spațiilor a crescut cu 0,4%, ajungând la o medie de 1.17m² pe cap de locuitor. Dar valorile diferă foarte mult de la o țară la alta. Austria și Olanda nu au reușit să atingă aceleași valori la acest capitol în 2016, comparativ cu anul precedent. Chiar și așa, aceste două țări împreună cu Belgia continuă să aibă cea mai mare profitabilitate pe cap de locuitor a spațiilor comerciale între țările UE luate în considerare de studiu. Ratele de profitabilitate au crescut în Europa Centrală și de Est pe fondul unei mai bune stări de spirit a consumatorilor și a ratelor predominant peste medie de creștere a retailului. Extinderile și deschiderile de magazine de mari dimensiuni au contribuit de asemenea la creșterea profitabilității spațiilor de retail în Spania și Italia.

Ca și anul anterior, cele mai mari rate de profitabilitate au venit din Luxemburg, Elveția și Norvegia, iar cele mai mici din Ucraina – care înregistrează doar 27% din profitabilitatea Luxemburgului.

În România, spațiul comercial aferent unui locuitor se află încă sub media europeană, la 0,7 m², și cu o profitabilitate de sub 2500 eur/m².

„Europa navighează în prezent în ape tulburi“, explică Antje Hille, GfK retail expert. „Coeziunea Uniunii Europene a fost pusă la încercare de mai multe ori în 2016. Alături de problemele recurente - criza refugiaților și terorismul - noile provocări au fost reprezentate de Brexit, de creșterea tendințelor naționaliste în aproape toate statele membre și de tensiunile politice din Turcia. În ciuda acestor evoluții, economia europeană s-a dovedit robustă. Consumul privat în Europa reprezintă un stimul important pentru dezvoltarea economică. Retailul a profitat, chiar dacă ratele de creștere actuale au fluctuat substanțial între statele europene analizate.”

Studiul complet (24 de pagini) este disponibil în format PDF în limba engleză la www.gfk-geomarketing.com/european-retail

Grafice cu situația pe țări găsiți aici

Despre studiu

Cifrele comunicate de GfK pentru cifra de afaceri și puterea de cumpărare au fost realizate în euro pe baza cursului de schimb mediu 2016 pentru monedele naționale în cauză (așa cum sunt ele raportate de Comisia Europeană).

 

Despre GfK

GfK reprezintă sursa de încredere care oferă informaţii relevante despre piaţă şi despre consumatori şi care ajută companiile să ia decizii inteligente. Peste 13,000 de experţi în cercetarea de piaţă îmbină pasiunea lor cu cei 80 de ani de experienţă GfK în ştiinţa datelor. Aceasta permite GfK să ofere insight-uri globale importante, îmbinate cu expertiza locală, în peste 100 de ţări. Prin utilizarea unor tehnologii inovatoare şi abilitatea de a lucra cu cifrele, GfK transformă datele din studii în insight-uri acţionabile, care să permită clienţilor săi să-şi îmbunătăţească avantajul competitiv şi să îmbogăţească experienţele şi alegerile consumatorilor.

Pentru mai multe detalii, vizitaţi www.gfk.com/ro sau urmăriţi GfK pe Facebook: https://www.facebook.com/gfkromania