.

Primii 5 producători globali de terminale mobile au raportat rezultatele financiare și volumele de vânzări pe trimestrul 3 din 2006 (3Q06). Toți cinci au anunțat creșteri de volum, făcând din acest trimestru cel mai bun din istoria industriei. Firma de cercetare a pieței Strategy Analytics, estimează că în trimestrul 3 s-a livrat un volum de 256 mil. de terminale mobile, în creștere cu 22% față de acum un an. Ceva mai conservatoare, The Mobile World, o firmă britanică de analiză a pieței mobile înființată în 2003 de analiști financiari și bancari, estimează un total de 225 mil. unități vândute în trimestrul încheiat în septembrie și prevede că actualul record va fi depășit în următoarele 3 luni. Graficul vânzărilor trimestriale din ultimele 11 trimestre arată tendința acestora de a crește în ultimul trimestru din fiecare an, iar dacă fenomenul se repetă, vom asista nu numai la primul an cu 1 miliard de terminale vândute global, ci și la primul trimestru cu 300 milioane.

De la începutul deceniului până acum, peste 30% din vânzările de terminale s-au realizat în ultimul trimestru al fiecărui an, cu numai 2 trimestre finale din ultimii 6 ani proporția scăzând sub 30%. Al doilea grafic evidențiază această înclinație sezonieră accentuată pentru trimestrul 4, dar și diferențele considerabile dintre producătorii înșiși - Nokia înclină mai mult spre trimestrul 4 decât media pe industrie, în timp ce Samsung înclină în direcția opusă. Diferențele vin fie din ce cifre se fac publice, fie reflectă cât de bine își utilizează fiecare producător resursele existente, comentează analiștii. În ultimii 4 ani, cel mai bun trimestru al Samsung nu a fost niciodată cu mai mult de 6,5 puncte procentuale mai bun decât cel mai prost trimestru al său, în timp ce atât la Motorola, cât și la Nokia, diferența depășește 11 puncte procentuale. Aceasta poate să însemne fie o intesificare masivă pe mașinile de producție, fie o diferență în ce anume intră în calcul ca vânzare. Declinul înregistrat față de trimestul 4 din an în următorul trimestru, primul din an, ar putea indica lichidările de stoc ale lanțurilor de distribuție și de retail.
Alternativ, diferența poate proveni din cifrele alese pentru a fi declarate public. Analiștii observă că unii producători tind să citeze estimări trimestriale ale vânzărilor mai mici, pentru a crea impresia unei cote de piață mai mari în primele perioade ale anului. Dacă adevărul iese la iveală în ultimul trimestru, el tinde să fie eclipsat de agitația momentului. Cu toate cele 5 companii supuse investigației tot mai nemiloase a piețelor financiare, ei au toate motivele să țină ceva deoparte pentru zile negre.
În 3Q06, unii producători și-au mărit volumul de unități vândute mai mult decât ceilalți, alții și-au îmbunătățit profitabilitatea, iar alții ambele. Motorola a pierdut statutul de furnizorul cu cea mai rapidă creștere pentru prima oară după trimestrul 1, indicând că Razr a depășit vârful de popularitate. Locul său a fost luat de Sony Ericsson cu liniile sale de telefoane Walkman și Cybershot, care i-au adus o creștere de 43%, față de 39% pentru Motorola.
Nokia a atins cel mai înalt punct din ultimii 3 ani, cu 88,5 mil. unități vândute, în creștere cu 13%, de la 78,4 mil. în trimestrul doi. Comparativ cu același trimestru de anul trecut, când a avut vânzări de 66,6 mil. unități, Nokia a crescut cu aproape o treime. Cu toate acestea, prețul mediu de vânzare a scăzut serios, de la 102 euro la 93 euro, ca și profiturile, care au scăzut cu puțin mai mult de 100 mil. euro, ajungând la 779 mil. euro, în ciuda unei creșteri de 14% a veniturilor, care au însumat 5,9 mld. euro în trimestru.
Motorola, al doilea producător mondial, a avut un an spectaculos după mai toate standardele, chiar dacă a ratat ușor ținta de 55 mil. unități vândute pentru 3Q pe care și-o stabilise, reușind vânzări de 53,7 mil. unități. Acestea reprezintă o creștere de 39% față de același trimestru anul trecut, îmbunătățind mult rezultatele financiare. Veniturile au crescut la 7,03 mld. USD, iar profiturile operaționale au crescut de la 593 mil. USD la 819 mil. USD.
La al treilea plasat, Samsung, vânzările în unități au crescut cu 14,5% la 30,7 mil., dar prețurile au fost sub presiune, dat fiind că veniturile au crescut la numai 4.450 mld. KRW (3,75 mld. euro) de la 4.370 mld. KRW cu un an în urmă, în timp ce profitul operațional chiar a scăzut. Aceasta deși, trimestrial, prețul mediu de vânzare a crescut de la 167 USD în 2Q06 la 175 USD în 3Q06. Samsung raportează cifrele de profit numai pe întreaga divizie telecom, care include și o afacere cu infrastructuri de dimensiuni reduse, care a avut o scădere a veniturilor de la 550 mil. KRW la 520 mil. KRW, ceea ce implică și o scădere a ratei de profit.
LG Electronics a început anul pe locul 4, înaintea Sony Ericsson, dar a rămas întrucâtva în urmă. LG a raportat cele mai mici creșteri de volum dintre primii 5 producători - de 6,5%, la 16,5 mil. unități -, dar cum și în cazul său prețurile au fost sub presiune, rezultatul net a fost o scădere de 9,7% a veniturilor de la an la an, la 2,29 mil. KRW. Profiturile operaționale, ca urmare, au scăzut cu cca. 23%, la 128 mld. KRW (aproximativ 124 mil. USD).
De departe cel mai bun rezultat a venit de la Sony Ericsson, care și-a recâștigat locul 4. Compania a livrat 19,8 mil. unități, cu 43% mai mult decât în 3Q05, iar prețul mediu de vânzare a crescut la 147 euro. Veniturile și profiturile companiei reflectă aceste creșteri. Veniturile au crescut cu 42%, la 2,913 mil. euro, în timp ce profiturile înaintea taxelor au sărit de la 151 mil. euro la 433 mil. euro. Pe baza acestor cifre, Sony Ericsson a devenit lejer cel mai profitabil dintre cei cinci, cu o marjă de profit înainte de taxe de 14,9%, față de marja operațională de 13,2% a Nokia.