.

Compania Ericsson a lansat de curând un nou proiect de studiu de piață în patru țări din regiunea
Europei de Sud-Est - România, Bulgaria, Grecia și Serbia. Studiul va furniza date și informații despre cerințele și atitudinea utilizatorilor finali față de produsele și serviciile de telecomunicații. Proiectul
este gestionat de departamentul de cercetare Ericsson Consumer & Enterprise Lab și de departamentul
de consultanță în afaceri, Ericsson Business Consulting.

Odată cu lansarea acestui studiu în România, reprezentanții celor două divizii Ericsson au făcut o vizită la sediul reprezentanței Ericsson de la București, ocazie cu care am putut afla, în exclusivitate pentru România, câteva detalii despre acest proiect de anvergură și de perspectivă.
Gazde ne-au fost, Ralf Mueller-Polyzos, responsabilul diviziei Ericsson Business Consulting din Europa de Sud Est și Urban Nyblom, Project Manager la Ericsson Consumer and Enterprise Lab.
Ideea acestui studiu este înțelegerea detaliată a utilizatorului final, și a nevoilor sale de folosire a tehnologiilor comunicaționale, astfel încât operatorii de telefonie și implicit cei de infrastuctură să își poată dezvolta viitoarele servicii în funcție de nevoile reale ale pieței, din ce în ce mai sofisticate și mai dinamice în rata de schimbare.
Diviziile Ericsson Consumer & Enterprise Lab cercetează și studiază utilizatorii individuali și companii din întreaga lume, de peste 10 ani, pentru a identifica tendințele și oportunitățile pieței telecom internaționale.
În fiecare an, compania efectuează peste 20.000 de interviuri directe cu utilizatorii în 25 de țări de pe 4 continente, lucrând îndeaproape cu operatorii din întreaga lume pentru dezvoltarea modelelor de afaceri și pentru găsirea unor noi servicii, atractive și ușor de utilizat pentru consumatorii finali, indiferent de suportul tehnologic. Scopul principal este, bineînțeles, optimizarea veniturilor companiei Ericsson, dar și creșeterea eficienței industriei telecom.
Acum, Europa SE este pentru prima dată punctul de maxim interes al Ericsson Consumer & Enterprise Lab. Urmează să fie efectuate 6.500 de interviuri directe pe parcursul acestui proiect unic de studiere a pieței. Eșantioanele vor reprezenta distribuția populației pe zone urbane, suburbane și rurale în România și se va concentra pe consumatori cu vârste între 15-69 ani. Activitatea de cercetare de teren va fi efectuată în lunile următoare, iar primele rezultate sunt așteptate în luna februarie a anului 2007.

C@M: Care este zona de expertiză a diviziei Ericsson Consumer and Enterprise Lab. și de unde a apărut ideea acestui studiu unic pe regională dar și piața românească?
Urban Nyblom
: Divizia la care lucrez s-a înființat acum mai bine de 10 ani, scopul ei fiind doar acela de cercetare a universului utilizatorului final, astfel încât să putem aduce aceste perspective în zonele de dezvoltare ale Ericsson, atât în cele de strategie, cât și în cele de marketing. Noi trebuie să strângem perspectiva globală pentru tendințele pe care trebuie să le urmeze Ericsson la nivelul produselor și serviciilor și în acest sens ne ocupăm atât de cercetarea globală, dar și de cea locală.
În fiecare an facem o cercetare globală în 25 de țări (din America de Nord, America de Sud, Europa, Rusia, Japonia, China etc) cu 20.000 de respondenți. Cercetăm multe piețe diferite '“ unele emergente, alte dezvoltate, altele în curs de dezvoltare pentru a înțelege tipologiile atât de variate. Cooperăm foarte strâns cu operatorii, cu consultanții de afaceri. Echipa de cercetare a Ericsson are 25 de specialiști dedicați strict analizării cerințelor utilizatorilor finali. Avem 2 sedii în Suedia, în Kuala Lampur, Beijing, SUA și lucrăm foarte strâns cu SonyEricsson în Marea Britanie.
Ralf Mueller-Polyzos: Vorbim despre portofolii de produse și servicii, de strategie, de excelență în marketing, de venituri, profituri, dar toate acestea necesită o cercetare de piață foarte aprofundată. Noi operăm într-un lanț relațional. Am plecat în aceste studii de la ideea că nici compania noastră, Ericsson, nu poate avea succes decât dacă și clienții noștri au succes. Iar aceștia nu pot avea succes decât dacă oferă servicii de interes pentru piață. Dacă utilizatorii găsesc interesant un serviciu, atunci vor fi dispuși să plătească pentru el.

C@M: Anticipați rezultate diferite în cele 4 țări analizate din regiunea noastră?
Urban Nyblom: Cu siguranță vor fi diferențe legate de numărul utilizatorilor care au acces la diferite tehnologii, de exemplu, dar noi vrem să mergem și mai departe cu cercetarea, la nivelul nevoilor și cerințelor și așteptărilor în privința anumitor servicii și aplicații. De exemplu, s-a conturat o nevoie reală pentru tehnologiile ce permit transfer de date, dar noi vrem să aflăm unde putem merge mai departe de aici, nu doar la nivel tehnologic, ci la detalii privind nevoile de utilizare a acestor aplicații de date. Ne așteptăm să descoperim mari diferențe la acest nivel între țările cercetate.
Procesul de cercetare se va face la nivel național, deci vom lua în calcul atât comportamentele utilizatorilor din zonele urbane, cât și ale celor din zonele rurale.
Mai mult, vom analiza utilizatorii din centrul orașelor, dar și din suburbiile orașelor, încercând să segmentăm piața în termeni de comportamente de utilizare, atitudini, valori.
Vrem să aflăm ce îi determină pe oameni să utilizeze tehnologiile comunicaționale '“ oare pentru că le plac tehnologiile sau fiindcă gadget-urile arată bine și pur și simplu doresc să și le cumpere, sau pentru că au nevoie de un dispozitiv care să-i ajute să-și ocupe timpul liber, ceva care să le ofere momente de distracție la îndemână. Consumatorii se gândesc la faptul că tot ceea ce folosesc trebuie să le aducă un anumit beneficiu, eficient, poate chiar și mai mult timp liber pentru a sta cu cei dragi. Cu siguranță vor fi diferențe, dar și similitudini între nevoile și comportamentele utilizatorilor din țările analizate de noi.

C@M: Ce resurse implică realizarea studiului?
Urban Nyblom: Realizarea unui astfel de studiu e foarte costisitoare. În medie, fiecare interviu durează câte o oră. Pentru a avea un feedback calitativ lucrăm cu companii locale pentru partea de intervievare. În toate cele 4 țări firma aleasă este GFK, una din primele companii de cercetare. Nu am vrut să apelăm la resursele umane interne ale Ericsson pentru procesul de intervievare a oamenilor pentru că nu avem expertiza necesară, forța necesară și nici nu vrem să influențăm răspunsurile, în sensul în care oamenii s-ar simți jenați și ar avea să tendința să bifeze compania noastră la unele întrebări.
Chestionarul cuprinde 99 de întrebări, unele și cu suplimente, deci dacă le-am adăuga și pe acestea numărul ar crește cu mult. Nimeni nu va răspunde, însă, tuturor celor 99 de întrebări, ci doar acelor întrebări din categoriile la care se înscriu în mod relevant.
Modalitatea de alegere a subiecților e foarte diversă, tocmai pentru a putea trece în revistă segmente cât mai diferite de utilizatori. De exemplu, pentru interviurile realizate la domiciliu, intervievatorul nu va realiza interviul cu prima persoană care va deschide ușa, ci cu acel membru al familiei a cărui zi de naștere e cea mai apropiată. Și asta pentru că în unele culturi bărbații sunt cei care răspund tot timpul la ușă, așa cum în altele sunt femeile. Aceste practici sunt foarte costisitoare și în privința timpului alocat, dar rezultatele ne oferă calitatea de care avem nevoie. Noi apelăm la specialiști externi pentru colectarea datelor, interpretarea acestora urmând a fi făcută de specialiștii Ericsson. De asemenea, chestionarul este realizat de specialiștii Ericsson. Este o structură de bază la care adăugăm sau schimbăm în fiecare an unele întrebări, în funcție de modul în care evoluează piața. Folosim unele întrebări la nivel global, dar chestionarele trebuie traduse și adaptate local, ținând cont și de brandurile operaționale pe fiecare piață. Încercăm să prindem și interesul pentru noile servicii. Principala secțiune a studiului nostru este dedicată evident utilizatorului final, dar avem și o secțiune secundară dedicată utilizatorilor de business.

C@M: De ce ați ales tocmai aceste 4 țări (România, Bulgaria, Grecia și Serbia) pentru cercetare voastră?
Ralf Mueller-Polyzos: În primul rând pentru că adunate au o populație reprezentativă, de circa 50 de milioane de locuitori. Sunt țări importante din perspectiva noastră, nu doar în privința numărului de locuitori, de predicții de dezvoltare, dar și datorită jucătorilor de pe piață, tehnologiilor implementate '“ UMTS, substituția fix-mobil, penetrarea Internetului, dezvoltarea conținutului mobil, broadband-ul mobil, triple play, VoIP.